24 de març 2020

FEIM FRASES

Bon dia!!
Sóc na Cristina, sa mestra d'audició i llenguatge.
Avui venc amb alguna idea per ajudar al més peques a tornar-se experts en l'art de xerrar!
Jeje, tant de bo fos tan fàcil!
La veritat és que, com tots els papis hem pogut comprovar, els canvis en el llenguatge dels nostres petits son ràpids i de vegades ben grossos. Passam de dir només algunes paraules per demanar allò que necessitam (mamà, papà, aigua...) a fer frases i contar coses en un temps relativament molt curt.
De vegades, aquesta expressió en paraules s'allarga un poquet més del que esperaríem, tal vegada perquè el germà o el cosí va ser més ràpid, o més hàbil, però ja sabem que no tots som iguals i que cada nin té el seu ritme.
Encara així, és veritat que l'entorn també pot ajudar a donar una empenteta acompanyant al nin en les seves produccions i una manera pot ser ajudar-lo a formar frases completes, curtes però amb significat ple i, al manco, de tres elements. 
I a cada cosa pel seu nom!
Jo, sempre recoman que no es facin correccions directes sinó que es recoeixin les produccions dels peques i es refaci la mateixa frase però amb una estructura més correcta i ampliant el model si pot ser. Per exemple:
Infant: "toxo pum!"
Adult: "Si, el cotxe ha caigut. Ha fet un bon renou: pum!. S'ha romput?"

Un joc que agrada molt i els ajuda amb la Consciència Lèxica (el llenguatge està format per paraules, cadenes de sons amb significat complet) és el de formar frases i contar les paraules que tenen. A fi de fer-ho més lúdic, podem pegar un bot per cadascuna de les paraules que formen aquesta frase, o fer una passa envant fins veure on arriba, o posar un paper per a cada una de les paraules, pintar una retxeta a un paper, o una pissarra, omplir un pot amb papers on cada paper és una paraula... 

com a mostra un botó, d'exemple un parell de fotos d'un dia al taller d'EI 3A:
Miravem un dibuix, deiem una frase, posaven un aro en terra per a cada paraula, tornavem cap enrera pegant un botarro a cada aro dient la frase : 1 bot/ 1 paraula i recolliem els aros contant-los: "aquesta frase té X paraules".


Frase: "El nin dibuixa un arbre"
(anam posant els aros, 1 aro per cada paraula)





















"La mama berena pa i suc"
(tornam enrera botant i dient un altre pic la frase, 1 bot per cada paraula)



I mirau quina frase més llarga podem fer: "La nina i el nin juguen a la piscina"


Idò va ser divertidíssim i sense adonar-se'n varem començar a treballar prerequisits que ens serviran per millorar en parla i més faran sa base per tenir una bona lectoescriptura...
No és cert que si reconeixen les paraules dins una frase en començar a escriure serà més fàcil que entenguin la separació entre les mateixes? 😏

Idò aquí vos deix sa meva proposta, fer una cosa similar al que vos he explicat adalt; podeu mirar un dibuix (un conte, una revista, una imatge a sa tele...) i fer una frase que conti què passa; o fer una frase entre els que sigueu afegint una paraula cadascú.. etc, etc... 

Per si algú l'interessa tenir dibuixos que jo utilitzo a l'aula, aquí vos deix una presentació amb els mateixos i que a més podeu utilitzar de manera interactiva 
(Alerta, surt un missatge demanant contrasenya, no cal, només anau a la fletxa de descarregar i ho tendreu sense problemes!)

Feim frases 1                                     Feim frases 2                                       Feim frases 3

Per qualsevol consulta, sabeu que estic disponible al meu correu: cristinasobrino@ceipmiquelduranisaurina.com i vos contestaré de 9 a 14h. 

Una besada ben grossa, fins aviat!


PS: Per si vos interessa, al bloc de SUPORT demà hi haurà entrada amb Consells per estimular el llenguatge!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada